Algemene ontwikkelingsachterstand
Bij een algemene ontwikkelingsachterstand zien we vaak al bij kleuters dat het verwerven van basisvaardigheden niet vlot verloopt. Er zijn verschillende domeinen die ondersteuning vragen en met logopedische therapie versterkt kunnen worden:
De visueel-ruimtelijke vaardigheden waaronder tekenen, puzzelen, bouwen…. vertonen een vertraging of hiaten in de ontwikkeling.
De auditieve vaardigheden zijn een tweede domein dat ondersteuning vraagt. Hier zien we dat het auditief geheugen, het rijmen, het discrimineren… minder goed ontwikkelen.
De taalontwikkeling zien we binnen deze problematiek ook vaak achterlopen. Hier verwijzen we graag naar het onderdeel taal voor meer details.
Belangrijk is het kind in zijn totaliteit te leren kennen en vanuit zijn specifieke noden te ondersteunen.
Therapie
Bij een algemene ontwikkelingsachterstand is het heel belangrijk te starten met het uittekenen van het profiel van het kind. Vanuit dit perspectief kan er multisensoriële therapie opgestart worden met de bedoeling de domeinen met tekorten te stimuleren.
Hierbij is het nodig en zeer zinvol om samen te werken met de ouders en eventueel andere therapeuten en de kleuterleidster. Het is belangrijk in de ondersteuning van het kind een lijn te vinden waarin voor het kind en de ouders duidelijkheid blijkt.