Taal
De taalontwikkeling van een kind start op van bij de geboorte. Zowel het taalbegrip als de taalproductie ontwikkelen zich geleidelijk aan tot een volwaardig communicatiemiddel. Loopt het niet volgens de verwachte mijlpalen dan wordt het voor het kind en de omgeving moeilijk. Een taalproblematiek is bij elk kind anders: het taalbegrip en/of de taalproductie kunnen meer of minder uitvallen ten opzichte van elkaar. Er kan een vertraagde spraak- & taalontwikkeling aanwezig zijn, maar het kan ook een dysfasie zijn. Het maken van de differentiatie tussen de verschillende soorten en gradaties van de taalproblematiek is belangrijk voor de therapie.
We starten vanaf jonge leeftijd (2 jaar) met taaltherapie, vaak op verwijzing van de kinderarts.
Therapie
In de logopedische setting wordt eerst een taalprofiel uitgetekend: taalbegrip en taalproductie, articulatie en pragmatiek worden in kaart gebracht. Op basis van deze gegevens wordt er met het kind multisensorieel gewerkt. We gebruiken in onze taaltherapie verschillende methodes die zijn ontwikkeld. De keuze van de taalmethode is volledig gebaseerd op de noden van het kind. Er wordt gewerkt met speelgoed, visuele ondersteuning, prenten, picto’s, motorische activiteit. Er wordt nauw samengewerkt met de ouders, de kleuterleidster e.a. om tot transfer te komen. We vinden het belangrijk dat de ouders op de hoogte zijn van de manier waarop zij het kind kunnen helpen en ondersteunen. Daarom werken we graag, indien mogelijk, met ouders die aanwezig zijn tijdens de therapie.